Około 1,8 mld zł przeznaczyła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na rozbudowę czterech odcinków autostrady A2 między Łodzią i Warszawą. Ta kwota powinna wystarczyć. Oferty wykonawców, z jednym wyjątkiem, mieszczą się w założonym budżecie.
Chodzi o dobudowę trzeciego, a w okolicach Warszawy czwartego pasa ruchu na kluczowej autostradzie łączącej aglomeracje warszawską i łódzką. Pracami zostaną objęte 92 km drogi, w tym 89 km to budowa dodatkowych pasów, a pozostałe 3 km to prace na wysokości węzła Łódź Północ.
Wykonaniem prac na odcinku A, tj. Łódź Północ – Łyszkowice (27,8 km) jest zainteresowanych pięciu wykonawców. Są to kolejno: Strabag – 374,04 mln zł, Trakcja wkonsorcjum z Kauno Tiltai – 451,65 mln zł, Budimex – 453,17 mln zł, Polaqua – 499,61 mln zł, Mirbud i Kobylarnia – 512,23 mln zł. Zamawiający przeznaczył na realizację około 566 mln zł.
Odcinek B, tj. Łyszkowice – granica woj. łódzkiego i mazowieckiego (21,8 km) chce rozbudowywać sześciu wykonawców. Są to: Strabag – 321,38 mln zł, Duna Polska i Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-Mostowych – 332,13 mln zł, Budimex – 376,51 mln zł, Mostostal Warszawa i Colas Polska – 407,93 mln zł, Mirbud i Kobylarnia – 423,39 mln zł oraz Polaqua – 442,41 mln zł. Budżet zamawiającego wynosi 492,71 mln zł.
Oferty dla odcinka C granica woj. łódzkiego i mazowieckiego – Grodzisk Mazowiecki (25,5 km) złożyło czterech wykonawców: Strabag – 344,75 mln zł, Trakcja – 360,90 mln zł, Budimex – 364,95 mln zł, konsorcjum Mirbudu i Kobylarni – 435,29 mln zł. Kwota jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia to 437,52 mln zł.
Ostatni odcinek, najbliższy Warszawy, tj. Grodzisk Mazowiecki – Konotopa (17,2 km) jest gotowych rozbudowywać trzech oferentów: Strabag – 256,90 mln zł, Budimex – 268,70 mln zł, Mirbud i Kobylarnia – 361,83 mln zł. Budżet zamawiającego to 341,22 mln zł.
Inwestycja będzie realizowana pod ruchem, a dodatkowe pasy powstaną z wykorzystaniem rezerwy terenu w pasie rozdziału. GDDKiA zapewnia, że podczas prowadzonych prac dla kierowców dostępne będą dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Wiadomo, że dla płynności i bezpieczeństwa jazdy w planach jest także zastosowanie odcinkowego pomiaru prędkości, który był już wykorzystywany podczas budowy autostrady A2 w stronę Częstochowy.
Po rozbudowie zatłoczona obecnie droga pomiędzy węzłami Łódź Północ i Pruszków będzie miała po trzy pasy w każdym kierunku, a na dalszym odcinku do węzła Konotopa ma mieć cztery pasy. Dodatkowo na wysokości węzła Łódź Północ, gdzie krzyżują się autostrady A1 i A2 wymieniona zostanie nawierzchnia oraz oświetlenia na energooszczędne (droga ma tutaj już trzy pasy ruchu). Inwestycja jest realizowana także z myślą o planowanej budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. . Dla wszystkich odcinków GDDKiA ma już zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Zgodnie z wcześniejszymi założeniami, umowa z wykonawcami miałaby być podpisana w pierwszej połowie 2026 roku a prace powinny zostać wykonane do II połowy 2027 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.